نظر رسانه های جهان درباره قزاقستان

این روزها رسانه های خارجی بارها قزاقستان را در دستور کار خود قرار داده اند. نشریات جهانی در مورد رتبه اعتباری آژانس بین المللی مودیز ، نتایج اولیه ریاست سازمان کشورهای ترک، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی و بازی های جهانی عشایر نوشتند.

آجنزیا ناوا : مودیز رتبه بلندمدت قزاقستان را ارتقا داده است

آژانس رتبه بندی مودیز ، رتبه بلندمدت جمهوری قزاقستان را از Baa2 به Baa1 ارتقا داده است، چشم انداز "پایدار" است. تصمیم مودیز ناشی از بهبود مداوم در چارچوب سیاسی و نهادی این کشور آسیای مرکزی و همچنین رشد اقتصادی مرتبط با کاهش وابستگی طولانی مدت به هیدروکربن ها بود.

تحلیلگران مودیز همچنین به آخرین دستاوردهای کشور در بخش حمل و نقل و لجستیک اشاره می کنند که ناشی از رشد سریع ترانزیت کالا در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر است.

https://www.agenzianova.com/en/news/kazakhstan-moodys-agency-revises-upwards-its-economic-estimates-to-baa1-the-country%27s-outlook-is-stable/

آرمنپرس: قزاقستان آماده است تا به ایجاد بستری برای مذاکرات بین باکو و ایروان ادامه دهد

به گزارش خبرگزاری ارمنستان به نقل از دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در گفتگوی تلفنی با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، آمادگی خود را برای فراهم کردن بستر آلماتی برای مذاکرات باکو و ایروان اعلام کرد.
وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در 10 می 2024 در آلماتی گفتگو کردند. این خبرگزاری می نویسد که پیشنهاد برگزاری مذاکرات از سوی طرف قزاق مطرح شد که هر دو ایروان و باکو به آن پاسخ مثبت دادند.

https://armenpress.am/ru/article/1199390

آنادولو: نتایج اولیه ریاست قزاقستان در سازمان کشورهای ترک در آستانه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان، مورات نورتلئو و کوبانیچ بیک اومورالیف، دبیر کل سازمان کشورهای ترک در خصوص نتایج اولیه ریاست قزاقستان در این سازمان که با شعار «دوران ترک!» برگزار می شود، گفتگو کردند.

در این دیدار، طرفین همچنین روند آماده سازی اجلاس بعدی سازمان کشورهای ترک در قرقیزستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نظر رسانه های جهان درباره قزاقستان

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که قزاقستان به عنوان مبتکر ایجاد این سازمان، اهمیت ویژه ای برای توسعه و تقویت بیشتر ادغام ترک ها قائل است. وی همچنین تاکید کرد که مفهوم ریاست قزاقستان در سازمان کشورهای ترک با هدف بهبود رفاه مردم ترک، شناسایی مسیرهای جدید برای توسعه، تقویت روابط برادرانه و تضمین ثبات در منطقه است.

دبیرکل نیز به نوبه خود گفت که در چارچوب ریاست قزاقستان در سازمان کشورهای ترک، بیش از 80 رویداد در 30 حوزه مختلف همکاری برگزار شد. رویداد اصلی برگزاری پنجمین دوره بازی های جهانی عشایر در آستانه بود. اومورالیف از سازماندهی بازی ها بسیار قدردانی کرد و خاطرنشان کرد که حضور گسترده استانها در این بازی ها نشان دهنده علاقه فزاینده به فرهنگ عشایری ترک است.

https://www.aa.com.tr/ru/политика/в-астане-обсудили-предварительные-итоги-председательства-казахстана-в-отг-/3326619

تاس: یک شرکت دولتی در قزاقستان برای از بین بردن نشت نفت در دریا ایجاد شده است

خبرگزاری روسی تاس با استناد به فرمان دولتی مربوطه منتشر شده در وب سایت قوانین نظارتی این جمهوری گزارش می دهد که یک شرکت دولتی جدید که با پاکسازی نشت نفت در دریا سروکار دارد، در قزاقستان ایجاد خواهد شد ایجاد یک شرکت سهامی "تنیز ژاسگی" (گروه دریایی) با مشارکت 100٪ دولتی در سرمایه مجاز آن. تعیین موضوع اصلی فعالیت های شرکت برای انجام اقدامات عملیاتی برای رفع نشت نفت - در این سند نوشته شده است.

به این شرکت هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات داده می شود تا فعالیت های خود را انجام دهد، همانطور که در اسناد اضافی مصوبه کابینه ذکر شده است.

تاس یادآوری می‌کند که در ماه آوریل، محیط‌بانان قزاقستان با استناد به داده‌های پایش ماهواره اروپایی Sentinel-1A گزارش دادند که یک نشت نفت به وسعت حدود 7 کیلومتر مربع در منطقه میدان کاشاگان در دریای خزر کشف شده است. با این حال، مجری طرح تولید نفت در میدان کاشاگان قزاقستان، NCOC (شرکت بهره برداری شمال خزر) اطلاعات دوستداران محیط زیست را تکذیب کرد.

https://tass.ru/ekonomika/21813191

ترند: ING پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان را بازبینی می کند

به گزارش خبرگزاری  آذربایجانی ترند، گروه بانکی هلندی Internationale Nederlanden Groep انتظارات خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان ارائه کرد.

به گفته تحلیلگران ING، در سه ماهه سوم و چهارم سال 2024 رشد به ترتیب 4.6 و 3.6 درصد خواهد بود.

در عین حال، انتظار می رود تا پایان سال 2024، رشد تولید ناخالص داخلی 3.7٪ باشد، در حالی که پیش بینی قبلی رشد 4٪ را در نظر گرفته بود.

علاوه بر این، تحلیلگران ING رشد تولید ناخالص داخلی 5.5 درصدی را تا پایان سال 2025 پیش‌بینی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2026 به 4.5 درصد کاهش یابد.

https://en.trend.az/casia/kazakhstan/3942563.html

دیپلماسی مدرن: پنجمین مراسم افتتاحیه بازی های جهانی عشایر وحدت جهانی و میراث عشایری را جشن می‌گیرد

پنجمین دوره بازی های جهانی عشایر آستانه با برگزاری مراسم افتتاحیه چشمگیر در ورزشگاه آستانه آرنا رسما آغاز شد. دیپلماسی مدرن گزارش می دهد که بیش از 2500 ورزشکار و هزاران مهمان از بیش از 89 کشور جهان گرد هم آمدند تا میراث فرهنگی غنی تمدن های عشایری و همچنین ورزش ها و سنت های منحصر به فردی را که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، جشن بگیرند.

https://moderndiplomacy.eu/wp-content/uploads/2024/09/nomad-games-696x522.jpg

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی افتتاحیه خود بر اهمیت تاریخی فرهنگ های عشایری و سهم آنها در شکل گیری تاریخ جهان تاکید کرد. «سرزمین قزاقستان شخصیت‌های تاریخی برجسته‌ای مانند فارابی و خواجه احمد یسوی را به جهان هدیه کرد که سهم بسزایی در توسعه علم و ایده‌های انسان‌گرایانه داشتند. اجداد ما دولت های قدرتمندی ایجاد کردند و شهرهای قرون وسطایی باشکوهی را در استپ بزرگ ساختند، از جمله اوترار، ترکستان، طراز و سرایشیک.

توکایف همچنین بر قدرت وحدت‌بخش بازی‌های عشایری تأکید کرد که نه تنها برای جشن گرفتن ورزش‌های سنتی، بلکه برای ترویج وحدت جهانی و احترام متقابل نیز خدمت می‌کند.

ورزش نماد احترام متقابل و همبستگی است. رسالت اصلی ورزش تقویت دوستی مردم است. رئیس جمهور قزاقستان گفت: قزاقستان برای همه به عنوان سرزمین صلح و هماهنگی شناخته شده است. من مطمئن هستم که بازی های عشایری به تقویت همبستگی بین المللی کمک خواهد کرد.

https://moderndiplomacy.eu/2024/09/09/opening-ceremony-of-the-5th-world-nomad-games-celebrates-global-unity-and-nomadic-heritage/

تاس: قزاقستان سکه های کلکسیونی با تصویر بنیانگذار گروه ترکان زرین منتشر کرد

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از سرویس مطبوعاتی تنظیم کننده مالی، بانک ملی قزاقستان سکه های کلکسیونی با تصویر بنای یادبود خان جوچی (پسر ارشد چنگیز خان)، بنیانگذار گروه ترکان زرین منتشر کرده است.

در بیانیه آمده است که بانک ملی قزاقستان سکه های کلکسیونی JOSHY ULYSY 800 JYL را از سری "رویدادها و افراد برجسته" در گردش آزاد می کند.

این آژانس می نویسد که در طرح سکه ها از تصویر بنای یادبود خان جوچی (ژوشی خان) استفاده شده است. نویسنده آن مجسمه ساز قزاق، هنرمند بنای یادبود گازیز اشکنوف است. در پشت آن کلاژی از سکه‌های مربوط به دوران گروه ترکان زرین وجود دارد.
https://tass.ru/ekonomika/21812813

منبع:
https://www.inform.kz/ru/vsemirnie-igri-kochevnikov-i-rost-vvp-chto-pishut-mirovie-smi-o-kazahstane

کد خبر 21177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =